Het boek als cadeau

17-02-2020

Bijna een kwart van de cadeaugevers in Nederland heeft in het afgelopen jaar een boek als cadeau gegeven. Dit maakt het boek onderdeel van de top tien meest gegeven cadeaus in Nederland, naast bijvoorbeeld bloemen en planten, wijn en speelgoed. De tweede themameting van 2019 van het GfK-kwartaalonderzoek naar lees-, koop- en leengedrag van Nederlandse consumenten* gaat daarom in op het boek als cadeau.

Het boek is een erg divers cadeau: men geeft het aan familie, vrienden en andere kennissen en voor veel verschillende gelegenheden, zoals verjaardagen, feestdagen, ziekenbezoek of zomaar. In de Monitor Markt 2019 is dan ook te zien dat in het laatste kwartaal van het jaar – het kwartaal waarin ook de feestdagen vallen – de boekverkoop steevast hoger is dan in de andere drie kwartalen.

De grootste reden om een boek cadeau te doen is omdat de ontvanger graag leest (60%). Andere redenen zijn omdat men denkt dat de ontvanger het zou waarderen (38%) en omdat het een leuk cadeau is om te geven (31%). Daarnaast vindt de meerderheid van de boekcadeaugevers dat je met een boek een mooie leeservaring (82%) en iets persoonlijks (65%) geeft.

Behoefte aan inspiratie en advies

Opvallend genoeg kiezen zes op de tien cadeaugevers die overwogen een boek te geven uiteindelijk voor een ander cadeau. Een deel van hen (43%) geeft hiervoor als reden omdat ze toch iets anders leuker vonden, maar men ziet ook af van het boekcadeau wanneer men niet weet welk boek men moet kiezen (27%) of wanneer men geen geschikt boek kan vinden (14%).

Het vinden van het juiste boek om te geven kan dus lastig zijn voor cadeaugevers. Zij willen namelijk graag een boek geven dat bij de ontvanger past (aangegeven door 64% van de respondenten), maar vinden het vaak ook moeilijk om een boek voor iemand uit te zoeken (aangegeven door 44%). Het bieden van inspiratie en advies aan de boekcadeaugevers kan hierbij helpen.

Inspiratiebronnen die men vaak gebruikt zijn het bezoek aan de boekwinkel (55%) en specifiek de uitstalling op een tafel in die winkel (34%), bezoek aan de online winkel (35%), kranten en tijdschriften (20%) en online recensies van lezers (19%).

Meer dan de helft van de cadeaugevers geeft aan (soms tot vaak) nog behoefte te hebben aan inspiratie bij het bezoeken van de boekwinkel; dit geldt sterker voor de fysieke dan voor de online winkel. Ook zijn zo’n vier op de tien cadeaugevers nog op zoek naar advies over het boekcadeau, voornamelijk bij het online winkelen.

Online versus offline

Hoewel het grootste gedeelte van de boekcadeaus in de fysieke winkel wordt gekocht, worden zij relatief vaak online verkocht (33%) in vergelijking met cadeaus in het algemeen (23%). Voor de oriëntatie op een aankoop geldt hetzelfde: dit doet men voornamelijk in de fysieke winkel, maar online oriëntatie komt vaker voor bij boekcadeaus (34%) dan bij cadeaus in het algemeen (24%).