Diversiteit in titels

Monitor 2017 – Boekverkopers


Meeste titels in fysieke boekhandel

Ook in 2017 zijn de fysieke verkooppunten van boeken nog altijd de plek met de meeste diversiteit in titels (unieke ISBN’s ingekocht door verkooppunten in het fysieke kanaal). Al jaren lijkt het erop dat het e-commerce kanaal deze positie over gaat nemen van de fysieke boekhandel, maar ook in 2017 is dat nog niet gebeurd. Dit is vooral te danken aan de toename van diversiteit aan titels in het kanaal van fysieke verkooppunten. Ook in de e-commerce nam de diversiteit toe, maar niet voldoende om het verschil goed te maken.

In 2017 werden in de Algemene boekenmarkt 68.000 titels verspreid via de fysieke verkooppunten. Het e-commerce kanaal is goed voor 67.300 titels. CB verspreidde in totaal in 2017 in de Algemene boekenmarkt bijna 75.000 unieke titels. Dat is ruim 2.500 meer dan in 2016.

Fysieke boekhandel biedt meer literair-culturele titels

Deze trend zet zich door in het literair-culturele segment. Hier zijn de verschillen zelfs iets groter. Ook hier groeide het aantal titels in totaal, groeiden beide kanalen in diversiteit, maar is het fysieke kanaal nog steeds dominant. Het verschil tussen beide kanalen is net groter dan binnen de gehele Algemene boekenmarkt.

In totaal verspreidde CB 43.300 titels uit het literair-culturele segment. Daarvan werden er 41.100 verspreid via de fysieke boekhandel en 38.800 via e-commerce. Hier is het verschil tussen beide kanalen toegenomen, waar het verschil in de Algemene boekenmarkt juist afnam. (Zie figuur 1.)

Meeste informatieve titels in e-commerce

Binnen de verschillende non-fictie genres is er één uitzondering. In het genre non-fictie informatief biedt het e-commerce kanaal in 2017 voor het eerst meer diversiteit in titels. Het verschil is klein, maar wel uniek. Via e-commerce werden 21.500 titels verspreid en via de fysieke handel 20.700. In het genre non-fictie vrije tijd zijn de fysieke verkooppunten nog net in het voordeel. Daarin werden 10.400 titels verspreid, tegenover 10.300 in e-commerce.

Bij de non-fictie titels in het literair-culturele segment zette deze trend vorig jaar al in, voor beide genres. In 2017 werden in totaal 10.800 titels verhandeld via e-commerce, tegen 10.600 via de fysieke boekwinkels. De e-commerce verkoop van non-fictie vrije tijd steeg in dit segment naar verhouding het meest,

Onderzoeksverantwoording

KVB Boekwerk is een initiatief van