Zakelijke kansen

Een ontwikkeling binnen digitale literatuur

Digitale literatuur wordt interessant als business model als het schaalbaar is en aansluit op heersende distributieplatfomen. Daar lijkt nog een uitdaging te liggen. Veel projecten zijn zakelijk interessant als marketingmiddel om nieuwe doelgroepen te bereiken en bredere bekendheid te geven aan de schrijver en zijn werk, de uitgeverij of de boekhandel. Mogelijk kan serial fiction een zelfstandig verdienmodel opleveren. Een digitale aftakking van of variatie op een bestaande tekst kan op een verrassende manier een breder publiek bereiken omdat het een nieuwe manier biedt om met de verhaalwereld in aanraking te komen. En social media-projecten laten zien hoe poëzie een ‘nieuwe vertaling’ kan krijgen.

image

Such Tweet Sorrow

Shakespeare’s Romeo & Juliet uitgevoerd op social media als Facebook, Twitter, YouTube. Realtime project van 5 weken door acteurs van de Royal Shakespeare Company. Bereik van meer dan 100.000 mensen.

Lees verder

image

The Pickle Index

Eén verhaal, verteld uit verschillende perspectieven. In een app en fysieke boeken. De app is in afleveringen gepubliceerd; twee versies van de boeken. Ca 25.000 lezers tot nu toe.

Lees verder

image

The New Yorker Poetry Bot

Een bot voor Facebook en Twitter toont gedichten uit het rijke archief van magazine The New Yorker. De bot bepaalt het moment waarop de gedichten in het account van de lezer worden gepubliceerd.

Lees verder

image

Arcadia

Boek-app waarin de lezen, via in-app aankopen, kan kiezen uit verhaallijnen en genres. Ontwikkeld op verzoek van de auteur. Ook beschikbaar als papieren boek, met minder materiaal.

Lees verder

image

Pentametron

Deze bot maakt eindeloos gedichten door willekeurige tweets te koppelen tot jambische vijfvoetige verzen, sonnetten en zelfs een roman. Twitteraccount met ruim 23.000 volgers, nieuwe roman op komst.

Lees verder

KVB Boekwerk is een initiatief van