Ice-Bound

Innovatieproject uit scan Digitale Literatuur

http://www.ice-bound.com/

gratis iOS-app voor iPad/Windows
Engels

Aaron Reed en Jason Garbe
auteurs, ontwerp, ontwikkeling

2013, Verenigde Staten

 

Inhoud
Ice-Bound is een augmentedreality-spel en verhaal, waarvoor je zowel het fysieke boek als de app nodig hebt. Doel is om de onvoltooide roman Ice-Bound van overleden auteur Kristopher Holmquist te reconstrueren. De uitgever heeft van een hersenscan van de auteur een AI, kunstmatige intelligentie (genaamd KRIS) gemaakt om het boek te voltooien. Er zijn echter persoonlijke redenen waarom de auteur het niet kon afmaken. De uitgever besluit de oplossing te crowdsourcen; daar komt de speler om de hoek kijken.

Makers
Aaron Reed en Jason Garbe ontwikkelden alle onderdelen van Ice-Bound samen. Ze werden toegelaten tot de Summer Project Incubator van de University of California Santa Cruz (UCSC), en kregen de mogelijkheid om drie maanden aan het project te werken. Vervolgens maakten Reed en Garbe het werk in hun eigen tijd af en hebben ze het boek zelf uitgegeven.

Achtergrond
In een dystopische toekomst nemen digitale kunstmatige entiteiten de controle over. Het project komt voort uit een gedachtenexperiment rond de vraag: hoe kun je informatie in een fysiek boek verbergen voor een digitale entiteit? En wat zou je dan te verbergen hebben? En wanneer ga je een AI als een mens behandelen? Ice-Bound is een onderzoek naar de grens tussen de digitale en fysieke werkelijkheid.

Resultaat
Gratis iOS-app voor iPad, ook te downloaden voor Windows. Boek online verkrijgbaar via Indie Press Revolution en Amazon, en in een aantal boekwinkels. Ongeveer 1.200 boeken verkocht. Ice-Bound stond op Indiecade 2014 en won Best Story/World Award, was IGF-genomineerde, en werd geëxposeerd bij South by Southwest (SXSW).

Kenmerken [uitleg]
verhaalstrategie: lineair
vorm: app, augmented reality, fysiek boek
financiering: Academia

KVB Boekwerk is een initiatief van