Lees-, koop- en leengedrag blijft stabiel

08-06-2020

De eerste reguliere meting van 2020 van het GfK-kwartaalonderzoek* brengt een update van de cijfers over het lees-, koop- en leengedrag van Nederlandse consumenten. KVB Boekwerk zet voor u de meest belangrijke resultaten op een rijtje. Let op: de meting vond plaats in januari 2020, vlak voor het begin van de Coronacrisis. Het effect van de Coronaperiode op het lees-, koop- en leengedrag is in deze cijfers dus nog niet zichtbaar.

• 92% van de lezers heeft een boek gelezen in de afgelopen 12 maanden. De frequentie waarmee men leest is stabiel. 19% van de consumenten geeft aan nooit te lezen.
  • Het gemiddelde aantal boeken dat men per jaar leest is 11.
  • 53% van de lezers leest uitsluitend papieren boeken. De verhouding van lezers van papieren boeken tegenover lezers van e-books is stabiel.
  • Zonder prijsverschil kiezen de meeste consumenten voor een papieren boek; als de e-bookprijs onder de 40% van de prijs van het papieren boek ligt, kiezen meer mensen voor het e-book.
  • De helft van de e-books wordt gekopieerd of gratis gedownload.
  • 9% van de consumenten koopt iedere maand een boek; 24% koopt nooit een boek.
  • Niet alle aangeschafte boeken worden gelezen: 19% van de gekochte boeken en 39% van de geleende bibliotheekboeken blijft ongelezen.
  • Het boek doet het goed als cadeau: 93% van de ontvangers van een boekcadeau is blij met het cadeau.
  • Het online kanaal groeit wat betreft het kopen van boeken, maar de koopfrequentie bij de fysieke winkel blijft hetzelfde.
  • Men bezoekt de fysieke en online winkel om verschillende redenen. In de online winkel koopt men gericht wat vooraf gepland was, maar de fysieke winkel wordt juist bezocht om rond te snuffelen of inspiratie op te doen.
  • 30% van de consumenten is lid van de bibliotheek, 9% is lid van de online bibliotheek. Gemiddeld leent men zo’n 25 boeken per jaar.
  • In de bibliotheek komt men voornamelijk om boeken te lenen; het aandeel bezoekers dat koffie komt drinken neemt licht toe.