KVB Boekwerk presenteert het consumentenonderzoek naar koop-, leen- en leesgedrag van Nederlandse consumenten. Dit onderzoek, vanaf 2007, wordt vier maal per jaar gehouden en richt zich zowel op langjarige trends als op specifieke thema’s. In 2018 heeft KVB Boekwerk aan de hand van de metingen de ontwikkelingen van het koopgedrag van de Nederlandse consumenten over de afgelopen tien jaar geanalyseerd.

Het consumentenonderzoek wordt uitgevoerd door marktonderzoekbureau GfK in opdracht van de Koninklijke Boekverkopersbond en de Groep Algemene Uitgevers (verenigd in de Stichting Marktonderzoek Boekenvak SMB), Koninklijke Bibliotheek, Stichting Lezen en CPNB.

Naast het SMB-GfK-consumentenonderzoek presenteert KVB Boekwerk op deze pagina andere publicaties over lezers en consumenten van boeken.