Strijd om de tijd

Op donderdag 18 januari vond het KVB Boekwerk Seminar 2018 plaats in NEMO Science Museum Amsterdam. Tijdens dit symposium, met als thema ‘Strijd om de Tijd’, presenteerde Annemarie Wennekers van het Sociaal en Cultureel Planbureau de resultaten van een omvangrijk onderzoek* naar veranderingen in leesgedrag in de afgelopen tien jaar. Onder meer hielden hiervoor duizenden Nederlanders hun lees- en ander mediagedrag in dagboeken bij. Een van de uitkomsten was dat er minder werd gelezen, maar wel meer van papier.

Het seminar stond in het teken van het veranderend media- en leesgedrag van de consument en wat deze ontwikkeling betekent voor de samenleving en het boekenvak. Hoe voer je de strijd om de tijd van de consument? Met welke media concurreert het boek? Hierover lieten Adriaan van der Weel, bijzonder hoogleraar boekgeschiedenis en betrokken bij een groot internationaal onderzoek naar digitaal lezen, Jelle Jolles, hoogleraar neuropsychologie en leider van het Centrum Brein & Leren en schrijver-journalist Özcan Akyol voor de pauze hun licht schijnen.

Na de pauze wees marketing hoogleraar Nyenrode Kitty Koelemeijer op de nieuwe kansen voor ondernemers in de customer journey. RTL Nederland directeur Marco Louwerens toonde hoe zijn zender de Strijd om de Tijd aanpakt en tot slot presenteerden Eppo van Nispen en Gerlien van Dalen (CPNB en Stichting Lezen) het succesvolle aktieprogramma De Leescoalitie in een energiek duo-optreden. Dagvoorzitter was Joris van Heukelom van het bureau voor digitale transformatie Makerstreet.


 

Seminar positief ontvangen en roep om samenwerking beloond

Ondanks de barre weersomstandigheden hebben 130 mensen deelgenomen aan het seminar. Uit onze enquête onder de deelnemers blijkt dat het merendeel de bijeenkomst inspirerend vond. Annemarie Wennekers, onderzoeker bij het SCP, heeft een dikke acht als waarderingscijfer gekregen. Ook de andere keynote sprekers werden goed gewaardeerd met een gemiddeld rapportcijfer tussen de zeven en acht.

Aan het einde van het seminar heeft de Leescoalitie een oproep gedaan met hen samen te werken om geletterdheid en het geletterd vermogen van Nederland te versterken. Uit de enquête blijkt dat 85% vindt dat de hele sector kan profiteren van het bundelen van krachten. En, belangrijker nog, 60% van de respondenten wil actief bijdragen en mag door de Leescoalitie worden benaderd voor samenwerking.

Deze oproep staat uiteraard ook open voor niet-deelnemers van het seminar. Stuur een mailtje naar secretariaat@kvb.nl met uw naam en contactgegevens als u gehoor wilt geven.

 

KVB Boekwerk is een initiatief van