Boek nog altijd populair als cadeau

74% die een boek als cadeau koopt, overweegt géén ander cadeau

De consument geeft graag een boek cadeau, dat blijkt uit onderzoek van KVB Boekwerk. Het boek blijft in de Nederlandse samenleving een geliefd cadeau voor vrienden en familie. De aanleiding is om het enthousiasme te delen. 93% van de boekenkopers is zo tevreden over hun laatst gekochte boek dat het voor hen een onderwerp van gesprek is; ruim de helft van de kopers zou het boek bij familie en vrienden aanbevelen en 22% zou hetzelfde boek cadeau geven.

Het boek is voor tevreden lezers een geliefd onderwerp in gesprekken, iets dat ze delen door het uit te lenen of via social media. Maar liefst 35% van de kopers geeft aan dat ze vrienden of bekenden over hun laatst gekochte boek hebben getipt.

53% vindt het belangrijk om een kinderboek cadeau te doen

Deze boekenkopers vinden het belangrijk een kind een boek te geven om de liefde voor boeken en taal over te dragen. Leesopvoeding staat bij boekenkopers hoog in het vaandel. Meer dan de helft van de ouders (met kinderen t/m 12 jaar) leest wekelijks voor aan hun kind(eren).

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat voorlezen een positief effect heeft op woordenschat, spelling, tekstbegrip en de leesattitude. Baby’s die worden voorgelezen, lopen op een leeftijd van 15 maanden voor in hun taalontwikkeling en breiden die voorsprong vervolgens verder uit (zie https://www.leesmonitor.nu/voorlezen). Het aantal ouders (met kinderen t/m 12 jaar) dat voorleest geeft een stabiel beeld in de afgelopen 3 jaar.

KVB Boekwerk presenteert en duidt de cijfers uit onderzoek dat wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van KVB-SMB. Het consumentenonderzoek is een samenwerking van de Groep Algemene Uitgevers, de Koninklijke Boekverkopersbond, de Stichting CPNB, Stichting Lezen en de Koninklijke Bibliotheek. Bovenstaand onderzoek is uitgevoerd in april 2017 onder 1000 respondenten en kunt u hier downloaden (pdf). Hier kunt alle consumentenonderzoeken inzien.

KVB Boekwerk is een initiatief van