Pry

Innovatieproject uit scan Digitale Literatuur

betaalde iOS-app voor iPhone en iPad
Engels

makers Tender Claws (Danny Cannizzaro en Samantha Gorman)

2015, Verenigde Staten

Inhoud
Een boek en film versmolten tot een app. Bekijk het leven letterlijk door de ogen van James, die zijn zicht begint te verliezen en flashbacks beleeft naar de Eerste Golfoorlog. Heden en verleden lopen door elkaar: je trekt James’ oogleden open en bekijkt zijn omgeving, en knijpt zijn ogen vervolgens weer dicht om zijn flashbacks en onbewuste gedachten te zien en lezen. Zodoende is het verhaal gefragmenteerd en heeft het ook een voyeuristisch element. Vandaar ook de titel Pry, oftewel gluren.

Makers
Het duo Tenderclaws werkt al tien jaar samen aan digitale werken, ook Pry hebben ze gezamenlijk ontwikkeld en zelf gefinancierd.

Achtergrond
Als gebruiker heb je geen invloed op de narratieve lijn van het verhaal, maar je moet wel handelingen verrichten om dit verhaal te ontsluiten en te volgen. Daardoor is de interactiviteit er niet alleen als leuke toevoeging of add-on, maar als integraal en noodzakelijk onderdeel van de beleving.

Resultaat
Een betaalde iOS-app voor iPhone en iPad met meer dan 100.000 downloads. Won de New Media Writing Prize in 2015 en was een Future of Storytelling Prize finalist, IGF-finalist voor ‘Excellence in Narrative’, en geëxposeerd bij film- en gamefestivals.

Kenmerken [uitleg]
verhaalstrategie: lineair
vorm: app
financiering: self-funded

Meer
Deel twee, Pry – part Two, is in 2016 aan de bestaande app toegevoegd.