Verkoopkanalen onder de loep genomen (vervolg)

15-01-2020

← Terug naar deel 1 van het artikel

Afzetgroei anderstalige titels via e-commerce minder sterk

Het gaat opnieuw goed met de verkoop van anderstalige titels binnen het e-commercekanaal. De afzet ten opzichte van 2018 is – vergelijkbaar met de totale markt – met 5% gestegen. Deze afzetgroei is wel minder groot dan het jaar ervoor, toen er een groei van 9% werd gerealiseerd. Het e-commercekanaal is dominant in de afzet van anderstalige titels: tweederde van de anderstalige titels wordt via e-commerce verkocht.

Met een afzetaandeel van 7% zijn anderstalige titels minder belangrijk voor fysieke boekwinkels. Ook hier zien wij een daling van de afzet met 2%, terwijl in 2018 nog een afzetstijging van 1% werd genoteerd.

Afzet van literair-culturele titels vlakt af

De afzet van literair-culturele titels via e-commerce is in 2019 aanzienlijk minder gegroeid dan het jaar ervoor. In 2019 is de afzet gestegen met 4%, terwijl het jaar ervoor nog sprake was van een stijging van maar liefst 11%. De groei wordt voornamelijk veroorzaakt door de gestegen afzet van kinderboeken.

Bij fysieke boekwinkels is de afzet van literair-culturele titels voor de tweede keer op rij gedaald, dit jaar met 9% (vorig jaar -4%). Deze daling wordt veroorzaakt door een sterke terugval van de afzet van kinderboeken (-14%) en fictieboeken (-4%).

Ongeveer een derde van de literaire-culturele titels worden via het e-commercekanaal verkocht. Voor literair-culturele non-fictie geldt dat ruim een derde (38%) online wordt gekocht.

Bijna 8 op de 10 unieke ISBN’s in e-commerce is anderstalig

Ondanks de infinite bookshelf van het internet hebben fysieke boekwinkels meer verschillende Nederlandstalige boektitels (unieke ISBN’s) verkocht dan het e-commercekanaal: 116 duizend versus 94 duizend unieke ISBN’s. Kijken wij echter naar alle titels, dus inclusief anderstalig, dan verkoopt het e-commercekanaal – ondanks dat er online ruim twee keer minder boeken worden verkocht dan offline – dubbel zo veel unieke ISBN’s. Online zijn in 2019 maar liefst 429 duizend verschillende ISBN’s verkocht, een stijging van 2% ten opzichte van 2018. Via fysieke boekwinkels zijn er in totaal 195 duizend unieke ISBN’s verkocht, eveneens een stijging van 2% ten opzichte van 2018. Ook hier is de groei bij e-commerce in aantal unieke verkochte ISBN’s afgevlakt.

Top 250 van groot belang voor fysieke boekwinkels

Voor fysieke boekwinkels zijn de 250 bestverkopende boektitels belangrijker geworden voor de totale omzet. De omzetaandeel van deze top 250 is goed voor 28% van de totale omzet. In 2018 was dit nog 23%. Voor het e-commercekanaal is het belang van de top 250 gelijk gebleven; het omzetaandeel blijft hier 23%. De top 250 is voor fysieke boekwinkels dus belangrijker dan voor het e-commercekanaal. Uitzondering hierop zijn kinderboeken. Binnen dit genre speelt de top 250 bij het e-commercekanaal een grotere rol (32% van de omzet binnen het genre) dan in de fysieke boekwinkel (26%) (Zie binnenkort ook het artikel: Bestsellers.